Svar: Skift af MME
7. marts 2023
Alder:
3 mdr.
Kære Sabrina
Tak for dit brev - det er kun dejligt, at du skriver, og du må stille alle de spørgsmål, du vil. Spørg endelig løs, det er hele idéen med min brevkasse:)
Det har tidligere været anbefalet, at allergidisponerede børn skulle ammes eller tilbydes højt hydrolyseret modermælkserstatning til barnet var fulde 4 måneder gammel. Denne anbefaling har Sundhedsstyrelsen dog revideret i november 2022.
I følge den nye vejledning, så bør man undgå almindelig komælksbaseret modermælkserstatning den første leveuge med henblik på at forebygge mælkeallergi hos raske børn, født til tiden. Har barnet brug for tilskud af erstatning i første leveuge bør man tilbyde højt hydrolyseret modermælkserstatning eller aminosyrebaseret modermælkserstatning i denne periode.
Hvis man fra fødslen ved, at barnet ikke ønskes ammet fuldt, og man stiler mod at give regelmæssigt tilskud eller fuld ernæring med almindelig modermælkserstatning, kan man tilbyde dette i første leveuge - uanset om barnet er disponeret eller ej.
Fra 2. leveuge kan man give almindelig komælksbaseret modermælkserstatning enten som fuld ernæring eller som supplement. Hvis forældre ønsker at give højt hydrolyseret modermælkserstatning kan de vælge dette, indtil barnet er 4 måneder.
Der er ikke fundet tilstrækkelig evidens for, hverken at anbefale eller fraråde komælksbaseret erstatning efter første leveuge i forhold til at forebygge fødevareallergi - heller ikke selvom barnet er arveligt deponeret for at udvikle allergi.
Der er heller ikke fundet evidens for, at hydrolyseret modermælkserstatning nedsætter risikoen for fødevareallergi, men det kan heller ikke udelukkes, og man har ikke fundet evidens for skadevirkninger heraf.
Sundhedsstyrelsen skriver derfor, at forældres valg af modermælkserstatning de første 4 måneder må bero på en afvejning af fordele og ulemper, som afhænger af familiens ønsker, økonomi og evt. bekymring på grund af barnets risiko for allergi.
Så - for at nå frem til svaret på dit spørgsmål :) I må gerne gå over til at tilbyde jeres datter almindelig komælksbaseret erstatning, og hvilken erstatning, I vælger, afhænger helt af, hvad I tænker passer hende og jer bedst. Det er vigtigt at sige, at der ikke findes nogen dårlige modermælkserstatninger på markedet i Danmark, og kravene til erstatning er meget store.
Så her kommer lidt forklaring på de forskellige modermælkserstatninger, som I finder på hylden i butikkerne.
Arla Baby & Me 1 Organic. Det er en økologisk modermælkserstatning, som fåes både i en dåsevariant og som drikkeklar på brik. Ernæringsmæssigt er de to varianter ret ens, og de indeholder, hvad jeres datter har brug for at kostfibre, fedt, flerumættede fedtsyrer og mineraler. Der findes også en "prime" version, som indeholder lidt mere jern, protein og fedt - den er også økologisk.
Semper producerer Allomin, som du nævner. Der findes forskellige slags Allomin. Allomin 1 (den blå). Den findes både i bøtte og som drikkeklar på brik. De er også ens i sammensætning. Allomin 1 er udelukkende baseret på mælk, og den er blandt andet ekstra beriget med MFGM, som er en mælkefedtkuglemembran, der findes naturligt i modermælk.
Allomin 1 Syrnet SensiSoft (den grønne). Den minder i sammensætning om Allomin 1 (den blå), men den er tilsat citronsyre, som kan ændre proteinernes struktur og med fordel bruges til børn, der har mavekneb. Den kan altså hjælpe, hvis barnet har tendens til forstoppelse.
Allomin 1 SensiPro+ (den guldfarvede, tidligere gul). Den minder i sammensætning om Allomin 1 og Allomin Syrnet, men den er tilsat Probiotika i form af mælkesyrebakterien L. reuteri Proctectis. Den anbefales ved moderat fordøjelsesbesvær, ved mavekneb, ved gylp, og ved forebyggelse af træg mave. Det er vigtigt, at man afkøler vandet til 40 grader, hvis man bruger denne erstatning, før man kommer pulveret i, da man ellers ødelægger virkningen af probiotika.
Nestle laver NAN og også her findes forskellige typer. NAN PRO 1, som fås i dåse og i drikkeklar brik. Den styrker det naturligt immunforsvar og har en optimeret proteinsammensætning. Den indeholder blandt det også mælkesyrebakterien L. Reuteri. Den anbefales til alle børn.
NAN Supreme 1. Den indeholder en avanceret blanding af 5 humane mælkeoligosacharider (HMO), og kombinationen af disse har i et nyt studie vist, at de kan medføre en tarmsundhed, der minder om det ammede barns, de støtter udviklingen af immunforsvaret og giver en tarmmikrobiota, der bidrager til blødere afføring. Nestle kalder den for deres mest skånsomme erstatning.
NAN Expertpro HA 1. Den indeholder delvist spaltede proteiner og kan derfor gives til børn, der er i risiko for at udvikle allergi. Den må dog ikke gives til børn med mælkeallergi, de skal have højt hydrolyseret erstatning. Nestle anbefaler den til børn med øget allergirisiko.
NAN Sensilac 1: Den er beriget med Lactobacillus Reuteri, og den skulle kunne mindske koliksymptomer, nedsætte gråd, mindske gylpefrekvens og give lindring inden for 7 dage. Den skulle også kunne modvirke træg mave og forstoppelse. Nestle kalder den for deres erstatning til koliksymptomer eller forstoppelse.
Hvad I skal vælge i stedet for Nutramigen afhænger altså helt af, hvad I tænker, vil fungere bedst for jeres datter. I kan sagtens forsøge med Allomin Syrnet SensiSoft og så se, hvordan hun reagerer på denne. Højt hydrolyserede erstatninger (som nutramigen) har tendens til at smage lidt surt, så det kan sagtens tænkes, at hun vil synes om smagen af Allomin Syrnet SensiSoft, også hvis man forestiller sig, at citronsyren giver en lidt syrlig smag. Dertil kommer, at de spaltede proteiner i Nutramigenen godt kan gøre, at hun har mindre tendens til forstoppelse, når I skifter over, kan hendes mave godt reagere, og det kan godt være en idé derfor at forsøge med den syrnede, fordi den netop kan holde maven igang.
Det kan også være, at I tænker, at I gerne vil prioritere økologien, eller at I hellere vil satse på en erstatning, som måske kan mindske hendes gylpetendens eller lignende. Det kan også være, at I gerne vil forsøge med en erstatning på brik, for at se om hun kan lide smagen og vil tage imod erstatningen, før I køber en bøtte og dermed en noget større mængde... Der er mange muligheder :)
Hvad I end vælger, så vil jeg anbefale jer, at I laver et gradvist skift, så hendes mave bedre kan følge med, og så hun vænner sig til den nye erstatning - også smagsmæssigt.
Man kan lave en overgang ved at udskifte en flaske af gangen, så hvis hun lige nu f.eks. får 6 flasker Nutramigen i døgnet, så kan I udskifte den ene, så hun får 5 flasker Nutramigen og 1 flaske ny erstatning. Derefter 4 flasker nutramigen og 2 flasker ny erstatning, så 3 flasker Nutramigen og 3 flasker ny erstatning, så 2 flasker Nutramigen og 4 flasker ny erstatning... osv. Når I udskifter en flaske af gangen, er det godt, hvis flaskerne med den nye erstatning ligger spredt, så I f.eks. udskifter morgen og aften og ikke to flasker i forlængelse af hinanden.
I kan også lave en overgang ved at gøre det på følgende måde:
Dag 1: ¼ ny modermælkserstatning + ¾ Nutramigen
Dag 2: ½ ny modermælkserstatning + ½ Nutramigen
Dag 3: ¾ ny modermælkserstatning + ¼ Nutramigen
Dag 4: Herefter kun den nye modermælkserstatning
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og tænker, at I måske er nødt til at prøve jer lidt frem for at se, hvad jeres datter kan lide, og hvad hun trives bedst med - fungerer det, så er det jo super godt. Fungerer det ikke, så må I prøve med noget andet. Men giv hende tid til at vænne sig til noget nyt, før I skifter igen:)
Jeg håber, at ovenstående hjælper videre på vej - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske